no category

مدیریت پیامدهای حاصل از تحولات فناوری

شرکت­ها در حال بهبود عملکرد کسب وکار خود هستند و این در نتیجه تلاش­های تحول تکنولوژی است و تا حد زیادی تکنولوژی های پیشرفته و عملکرد قوی فناوری اطلاعات هر دو به عنوان متمایز کننده و محرک های رشد هستند. با این وجود برخی مواقع نیاز است که این شرکت ها تأملی داشته باشند و به فعالیت های انجام شده قبلی خود نگاهی بیندازند تا بتوانند تصمیمات درستی در راستای تکامل بیشتر تکنولوژی سازمان های خود در مقیاس بزرگتر بگیرند.

طبق گزارشی از شرکت مکنزی اند کمپانی[1] که نظر سنجی از تعدادی شرکت بود، حدود 99 درصد از آنها طی دو سال گذشته در مقیاس وسیعی، تحولات فناوری را دنبال کرده اند. با این وجود، تجربه ای که اکثر آنها در این زمینه داشته اند نشان داده است که شکافهایی بین اصول فرهنگی، استعدادی و مشارکت ضعیف بین واحد فناوری اطلاعات و سایر واحدهای کسب وکار شرکتها مشاهده شده است. جهت فائق آمدن به این مسائل، شرکت ها اقداماتی در این زمینه ها به کار برده اند که از جمله آنها میتوان از مواردی همچون آموزش مجدد افراد، اصلاح فرهنگ سازمانی و اندازه گیری دقیق ارزش ایجاد شده توسط واحد فناوری اطلاعات نام برد. در این راستا مدیران شرکتها بهره‌مندی خوبی از تجارب سایر شرکتهایی که فناوری را در سطح بالایی در سازمان خود به کار گرفته اند،  داشته اند. سازمانی که به لحاظ فناوری قوی است، این قدرت خود را به عنوان مزیت رقابتی و موتور رشد خود می بیند. سالیان متمادی تحقیقات ما نشان داد، سازمان های فناورانه اغلب پاسخگوی انتظارات مدیران نیستند. در واقع آنها در راستای اهداف و امور اصلی سازمان کم کار بوده اند و نظر مدیرانی که در سایر بخش ها ( بیرون از بخش فناوری اطلاعات) فعال هستند، این است که واحد فناوری صرفا به عنوان یک واحد هزینه‌بر محوری هست و مدیران فناوری برای داشتن و حفظ کرسی خود در مباحث استراتژیک سازمان تلاش کرده اند. اما اکنون دیدگاه مصاحبه شوندگان در چشم انداز سه ساله نسبت به واحد های فناوری خود مثبت است. حدود 54 درصد آنها معتقدند که گسترش واحدهای فناوری سازمان شان باعث تمایز آنها با سایر سازمان های رقیب شده است.

65 درصد از مصاحبه شوندگان معتقدند که استفاده از فناوری برای آنها افزایش درآمد بیشتری نسبت به کاهش هزینه بیشتر، طی سه سال آینده به دنبال خواهد داشت. این افزایش درآمد نیز به علت جذب مشتریان جدید خواهد بود. حدود یک پنجم این مصاحبه شوندگان نیز معتقدند که استفاده زیاد از فناوری، برای شرکت هایشان، تعامل بالا با مشتریان کنونی و در نتیجه افزایش درآمد حاصل از ارائه محصولات و مدل های کسب وکاری جدید، در پی خواهد داشت. 21 درصد از مصاحبه شوندگان نیز معتقدند که کاهش هزینه های حاصل از اتوماسیونی و دیجیتالی شدن میتواند محتمل ترین نتیجه حاصل از  استفاده شرکت ها از فناوری باشد. لذا با تمام گفته های فوق، شرکت ها به سرمایه گذاری های خود در حوزه فناوری ادامه میدهند و بهبودهای حاصل از این سرمایه گذاری ها را در سازمان های خود در آینده مشاهده می­کنند.

همچنین در این راستا و با هدف افزایش درآمد، تیم های سنتی و دیجیتالی فناوری اطلاعات، در بهبود بازدهی واحد خود همکاری می­کنند. ضمن مقایسه نظرسنجی های اخیر توسط مکنزی، شرکت های مصاحبه شونده با گذشت زمان تلاش خود را در رسیدن به مدل کسب و کار کاملا یکپارچه دیجیتالی افزایش می­دهند.

منبع:

Management the fallout from technology transformations, McKinsey Digital, 2020

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *