no category

رهاسازی پتانسیل فین‌تک‌ها در بانکداری

با رشد بیش از پنج برابری سرمایه‌گذاری مخاطره‌پذیر در فین‌تک‌ها در سال ۲۰۱۶ به نسبت ۲۰۱۲ این باور که فین‌تک‌ها با بانک‌ها رقابت خواهند کرد؛ قوت گرفت. لیکن بسیاری بر این عقیده‌اند که رقیب اصلی بانک‌های بزرگ فین‌تک‌ها نیستند؛ بلکه بانک‌های بزرگی هستند که از ظرفیت فین‌تک‌ها به بهترین شکل بهره‌برداری می‌کنند.

بررسی ۴۵ بانک بزرگ جهان نشان می‌دهد که حدود یک چهارم آنها به شیوه نظام‌یافته‌ای در حال ایجاد سازوکارهای بهره‌برداری از ظرفیت‌های فین‌تک‌ها هستند و مابقی هم هر یک به نوعی با این موضوع رودررو شده‌اند. در ادامه به بررسی گام‌های ایجاد همکاری میان بانک‌ها و فین‌تک‌ها خواهیم پرداخت تا مسیر شراکت میان این دو و استفاده از فرصت‌های نوظهور را هموارتر نماییم.

۱) اقداماتی برای بانک‌ها

بانک‌ها عموماً مملو از ایده‌های نوآورانه هستند اما چالش واقعی آنها عملیاتی نمودن ایده‌های برتر و حتی ارزیابی صحیح ایده‌ها است. بانک‌ها معمولاً بر اساس بنیان مشخصی تعیین نمی‌کنند که کدام ایده‌ها باید دنبال شوند و فناوری مرتبط با کدام ایده‌ها باید در سازمان نهادینه شود. همچنین در ارزیابی فرصت‌های همکاری با فین‌تک‌ها بیشتر به دنبال حذف بخشی از هزینه‌ها در بلندمدت و محافظت از سهم بازار خود هستند. اما نتایج اقدامات آنها بسیار پیچیده است. چنانچه یک بانک بخواهد از همکاری با فین‌تک‌ها ارزش واقعی و قابل توجهی کسب نماید، باید در خصوص مدل نوآوری خود شفاف عمل کند. علاوه بر این، شفافیت و تفکر در خصوص مقیاس همکاری و الزامات موفقیت آن باید مورد توجه قرار گیرد. گام‌هایی که در شکل برشمردیم، در ابتدای هرگونه اقدامی باید مدنظر بانک‌ها قرار گیرند.

۲) اقداماتی برای فین‌تک‌ها

در صنعتی که معمولاً ساختارهای سازمانی پیچیده است و توجه بازیگران آن به موضوعات مقطعی است؛ فین‌تک‌ها بهتر است یاد بگیرند که چگونه مسیر خود را در بانک‌ها طی کنند. علاوه بر این، باید مدل‌های قیمت‌گذاری خود را توسعه داده و تصمیمات سختی در خصوص سطح افشای اطلاعات بگیرند. چنانچه فین‌تک‌ها بخواهند در اکوسیستم بانکی موفقیت کسب کنند، با وجودیکه هنوز مقررات کاملی در دنیا برای فعالیت آنها وجود ندارد،حداقل باید از مقررات محلی خود پیروی کنند. تنها در این صورت آنها می‌توانند اعتبار کافی برای فعالیت خود در بازار کسب کنند و از ریسک‌های شهرت در امان بمانند.

منبع:

EY, 2017, “Unleashing the potential of FinTechs in Banking”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *