no category

خِرَد تحول: مدیران عامل موفق چگونه به تغییر می اندیشند؟

روی آوردن مدیرعامل یک سازمان به تحول، یکی از حساس‌ترین تصمیماتی است که وی در دوران تصدی سمت خود با آن مواجه می‌شود. این تصمیمی است که تعهد زیادی از سوی اشخاص مختلف داخل و بیرون از سازمان می‌طلبد و مشخصاً توجه‌ها را بر مهارت‌های مدیرعامل در رهبری و تحقق دستاوردها متمرکز می‌کند.

معمولاً واژه «تحول» در مواردی زیادی از سوی مدیران عامل در سخنرانی‌ها و مصاحبه‌ها مطرح می‌شود ولی استفاده آن در گفتار در خصوص اکثر اقدامات سازمانی معمولاً نابه‌جا است. چرا که تحول، برنامه‌ای با شمول تمام سازمان است و منجر به ارتقای جدی سطح عملکرد و سلامت سازمان می‌شود. لذا تحول پایدار کسب‌وکار، بسیار دشوار و موارد آن در عمر سازمان‌ها بسیار نادر است.

مک کنزی طی پژوهشی با 12 مدیرعامل که تجربه تحول موفقیت‌آمیز را داشتند مصاحبه کرد. این افراد از نقاط مختلفی در دنیا و از بانکداری، مخابرات، بهداشت و سلامت، خدمات عمومی و غیره انتخاب شدند. در این چکیده گزارش ما به تم‌های مشترک میان مصاحبه‌ها می‌پردازیم. به صورت کلی می‌‌توان همه تم‌ها را در سه گروه دسته‌بندی کرد. این سه گروه تعهد به تحول‌آفرینی، رهبری تحول از مقابل و استقرار شیوه جدیدی از کار کردن هستند.

تعهد به تحول‌آفرینی، مشتمل بر تصریح و تاکید قاطع بر ضرورت ایجاد تحول در کسب‌وکار و مجاب کردن سازمان است. همچنین طرح کردن تحول به عنوان سطحی بالاتر از عملکرد و نه یک پروژه نیز در این دسته قرار می‌گیرد. علاوه بر این، باید شرایطی برای تیم رهبری تحول ایجاد شود که هم الهام‌بخش و جاه‌طلبانه باشد و هم احساس راحتی را به آنها القا نکند.

در دسته دوم، رهبری تحول، نشان دادن مالکیت واقعی باید با اجباری کردن مشارکت و پرداختن به جزئیات انجام شود. همچنین به جای صرفاً مشارکت‌دادن مدیران ارشد، باید تمام افراد در تحول دخیل شوند. برای تدوین روش‌های اجرایی باید از ابتدا بر فعالیت‌های فوری تمرکز کرد و نیز میان تیم رهبری تحول یکصدایی به وجود آورد.

در دسته سوم، مبحث استقرار شیوه جدیدی از کار کردن، باید از ابتدا روی افراد و فرهنگ سازمانی سرمایه‌گذاری کرد. همچنین برای افراد دلایل ایجاد تحول در کسب‌وکار را تبیین کرد و مشارکت آنها را به شیوه‌ای شخصی تعریف کرد. در این مبحث باید توجه داشت که انعطاف لازم باید در روش‌های اجرایی پیش‌بینی شود تا در برخورد با چالش‌های آینده سازمان تحمل و تاب‌آوری کافی را داشته باشد.

منبع:

Mc Kinsey & Company, July 2019, The wisdom of transformation: How successful CEOs think about change.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *