no category

آینده بانکداری کسب و کارهای کوچک و متوسط: ذهن‌های آماده برای بازتعریف خدمات مالی – مطالعه موردی انگلستان

کسب و کارهای کوچک و متوسط (SMEs[1]) بخش در حال رشد متقاضی خدمات در انگلستان هستند که 99% سازمان‌های خصوصی این کشور را تشکیل می‌دهند.

  1. SMEs در انگلستان: بازار در حال رشد

بازار SMEs در انگلستان، بازاری بزرگ و رو به رشد است که 1.9 تریلیون پوند درآمد را از طریق حدود 99% شرکت‌های خصوصی محقق می‌کند. این کسب و کارها به صورت سنتی بر مبنای تعداد پرسنل و درآمد سالیانه طبقه‌بندی می‌شده‌اند که در این گزارش نیز همین شاخص‌های ملاک تفکیک بازار SMEs به چهار بخش بوده است.

  • کسب و کارهای تک نفره: تعداد پرسنل=0
  • میکرو کسب و کارها: 10> تعداد پرسنل  یا   2 میلیون پوند ≥ درآمد سالیانه
  • کسب و کارهای کوچک:  49≥ تعداد پرسنل ≥10   یا   5≥ درآمد سالیانه >2
  • کسب و کارهای متوسط:  249≥ تعداد پرسنل ≥50   یا 25≥ درآمدسالیانه >5

کسب و کارهای کوچک و متوسط خون در شریان اقتصاد انگلستان هستند. علی رغم بحران مالی، تعداد SMEs در دهه گذشته رشد داشته است. این کسب و کارها ابزاری برای ایجاد اشتغال هستند؛ به طوری که در سال 2017 حدود 16.1 میلیون نفر (معادل 60% اشتغال کل بخش خصوصی) در این کسب و کارها مشغول به کار بوده‌اند. همچنین این کسب و کارها 51% درآمد بخش خصوصی را ایجاد کرده‌اند.

در زمان‌های ریاضت اقتصادی، دولت انگلستان به شدت به رشد SMEs تکیه کرده است و از این طریق به نوعی سوخت‌رسانی به اقتصاد انگلستان را به ثمر رسانده است؛ این موضوع در زمان‌های عدم اطمینان اقتصادی نیز همواره تشدید شده است. از سال 2010، همواره رشد تعدادی در SMEs مثبت بوده است. (تفاضل کسب و کارهای ایجاد شده با کسب و کارهای منحل شده/ غیرفعال شده) در صورتیکه در سال 2010 به علت بحران مالی این تفاضل نشان می‌داد که میزان خروج کسب و کارها از فعالیت و میزان شکست آنها از کسب و کارهای ایجادی پیشی گرفته است. جدول ذیل، سهم مبلغی هر خرده بازار را از درآمد ایجاد شده توسط کسب و کارها نشان می‌دهد.


  1. تحرکات پرقدرت جدید، محرک رقابت بیشتر بانک‌ها

بانک‌های سنتی نگاه‌های متفاوت به بخش کسب و کارهای کوچک و متوسط انگلستان دارند. اما، در چالش ارتقای سطح دیجیتالی شدن و توسعه مجدد محصولات با هم، هم‌نظر هستند. جدول ذیل مقایسه‌ای از وضعیت بانکداری کسب و کار در بانک‌های برتر دنیاست:

  1. جستجوی SMEs برای یافتن منابع تامین مالی جدید

با وجودیکه بانک‌ها به صورت سنتی منبع اصلی تامین مالی برای SMEs بودند اما بعد از بحران مالی به علت تشدید مقررات بانکی و موانع ایجاد شده از سوی بانک‌ها برای اعطای تسهیلات؛ SMEs به شیوه‌های جایگزین تامین مالی روی آوردند. به صورت فزاینده، طی سنوات گذشته  SMEs از ضعف خدمات مشتریان در بانک‌ها شکایت داشته‌اند. ترکیب شرایط سخت اعطای اعتبار توسط بانک‌ها با فرایندهای قدیمی منجر شده است تا بسیاری از  SMEsبه سایر شیوه‌های تامین مالی ترغیب شوند. یک پژوهش جدید نشان می‌دهد که 36% از SMEs برای تامین مالی به دنبال منابع شخصی رفته‌اند. از سهم 36%؛ 18% مربوط به مدیر کسب و کار و 18% مربوط به اعضای خانواده و دوستان است. از سایر راهکارهای تامین مالی غیربانکی که توسط SMEs به کار گرفته شده است می‌توان از طرح‌های دولتی[1]، تامین مالی روی دارایی[2] و وام‌دهی همتا به همتا[3] نام برد. جدول ذیل تقاضای خدمات بانکداری SME در سال 2017 را بر مبنای میلیارد پوند نمایش می‌دهد.


  1. SME

امروزه در انگلستان خدماتی که قبلاً صرفاً به کسب‌و‌کارهای بزرگ ارائه می‌شد؛ از سوی فین‌تک ها به SMEs ارائه می‌شود. با ورود آمازون[1] و پی‌پال[2] به جمع تامین‌کنندگان خدمات خاص SMEs، در کنار بانک‌های سنتی و بانک‌های تخصصی این رقابت شدیدتر نیز شده است. شکل ذیل تعدادی از فین‌تک‌ها را که بر بازار SME تمرکز کرده‌اند نشان می‌دهد.

به واقع، فرصت خوبی برای افزایش سهم از بازار  SMEبرای تامین‌کنندگان روی خدمات موجود وجود دارد؛ و اینکار از طریق افزایش شخصی‌سازی خدمات قابل انجام است. شخصی‌سازی بر اساس خرده بازارهای قابل شناسایی یا حتی مرحله عمر کسب و کار می‌تواند مسیری برای دستیابی به سهم بازار بیشتر باشد.

مطالعات نشان می‌دهد که با گذر عمر کسب و کار، نیازها پیچیده‌تر می‌شوند. همچنین، با بزرگ‌تر شدن سایز کسب و کار، تعداد بیشتری از آنها برای خرید خدمات مالی از متخصصین مالی استفاده می‌کنند و این ریسک خرید محصول اشتباه را کاهش می‌دهد. جدول ذیل می‌تواند به تشخیص تفاوت‌های میان کسب و کارهای نوپا و بالغ و نیز کسب و کارهایی با سایزهای مختلف کمک کند:

5. تصمیم‌گیری برای آنچه که می‌خواهیم به SMEs ارائه دهیم

تحولی که برای ارائه خدمات بهینه به بازار SMEs نیاز است متشکل از موارد ذیل می‌باشد:

  • دیجیتال بودن[1]: به چالش کشیدن مدل کسب و کار فعلی برای صنعتی‌سازی نوآوری و چابک سازی عملیات ایجاد منابع جدید خلق ارزش بر پایه محصولات بدیع بانکداری
  • اعتماد دیجیتال[2]: ایجاد محیط ایمن و قانون‌مدار برای ارائه خدمات به SMEs در سراسر کانال‌های فیزیکی و غیرفیزیکی
  • پلتفرم دیجیتال تفکر[3]: مارکت پلیس[4] مالی جدید بر پایه اِی.پی.آی[5] که ارتقادهنده نوآوری و ایجادکننده فرصت‌های جدید تجاری است.
  • تفکر تجربی[6]: ترسیم بلوپرینت[7] برای تجربیات استراتژی که رشد در بازار و تمایز را امکان‌پذیر نماید
  • دیجیتیزه کردن میراث گذشته[8]: تغییر شکل دادن به کارکردهای اصلی از طریق به روزرسانی سیستم‌های IT قدیمی و فرایندها برای خلق موج جدیدی از نوآوری

کلیدواژه ها: تحول دیجیتال، SME، بانکداری کسب و کار

منبع:

EY, Dec 2018, “The future of SME banking: Minds made for redefining financial services”


[1] Small and Medium Enterprises

[2] Sole Proprietors

[3] Micro Businesses

[4] Small Enterprises

[5] Medium Enterprises

[6] Corporates

[7] Lloyds

[8] HSBC


[9] RBS

[10] Barclays

[11] Santander

[12] Business Banking

[13] Governmental Schemes

[14] Asset Finance

[15] P2P lending

[16] Invoice Finance

[17] Business Loans

[18] Commercial Mortgages and Property Development

[19] Business Current Accounts

[20] Foreign Exchange

[21] Savings

[22] Amazon

[23] PayPal

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *