no category

آینده‌ی ولث‌تک (WealthTech)

ولث­‌تک مخفف ثروت (Wealth) و تکنولوژی (Technology) می‌­باشد و یکی از زیرمجموعه‌­های فین­‌تک محسوب می­‌گردد. همان­طور که فین‌­تک با هدف تغییر سازماندهی و نحوه­‌ی دریافت و مصرف درآمد هر فرد یا سازمانی، اقتصاد و تکنولوژی را ترکیب کرده است، ولث­‌تک نیز با هدف ارائه­‌ی راهکارهای دیجیتالی برای مدیریت فردی (و یا حرفه‌­ای) ثروت و سرمایه­‌گذاری، به ترکیب سرمایه و تکنولوژی پرداخته است. در ولث­‌تک‌­های شناخته‌شده در جهان، خدمات و راهکارهایی ارائه می­‌گردد که در ادامه نمونه­‌هایی از آن‌­ها معرفی می­‌شود.

ربات­‌های مشاور (Robo-Advisors)

ربات­‌های مشاور یکی از سرویس­‌های محبوب ولث‌­تک‌­ها محسوب می­‌شوند که با بهره­‌گیری از الگوریتم‌های یادگیری ماشینی و بر اساس هدف، درآمد، قدرت ریسک‌­پذیری و … به هر یک از کاربران خود مشاوره‌­ی سرمایه‌­گذاری می‌­دهند. با توجه به مبنای هوش مصنوعی در این سرویس‌­ها، مداخله­‌ی انسان کاهش یافته و موجب کاهش هزینه‌­ها می‌­گردد. بانک‌­های Wealthfront و  Wealthsimple دو نمونه از ولث‌­تک‌­های موفق در این سرویس می‌­باشند.

ربات­‌های بازنشستگی (Robo-Retirement)

برخلاف ربات­‌های مشاور، ربات‌­های بازنشستگی حساب‌­های پس‌­انداز بازنشستگی را هدف قرار داده‌اند و به افراد و یا شر‌‌کت‌­های کوچک و یا متوسط در زمینه‌­ی مدیریت پس‌­انداز مالی کمک می‌کنند. یکی از ولث‌­تک‌­های مطرح در این سرویس RobustWealth می‌باشد.

کارگزاری دیجیتالی (Digital Brokerage)

این سرویس به سرمایه­‌گذاران و کسب و کارهای خرد این امکان را می‌­دهد که به اطلاعات بازار سهام و نیز اطلاعات فرصت‌­های سرمایه‌­گذاری دسترسی یابند، حتی آن دسته از اطلاعاتی که مختص سرمایه­‌گذاران خاص است.  یکی از ویژگی‌­های محبوب کارگزاری دیجیتالی، سرمایه‌­گذاری اجتماعی (Social Investing) است که مشتریان می‌توانند نحوه سرمایه­‌گذاری افراد در یک شبکه تجاری که به آن علاقه­‌مند هستند را دنبال کنند. eToro و Robinhood از ولث‌­تک­‌های موفق در این سرویس می‌باشند.

سرمایه‌­گذاری کوچک (Micro-Investment)

این سرویس به کاربران خود اجازه می‌­دهد که به سرمایه‌­گذاری‌­های کوچک ولی منظم بدون پرداخت کمیسیون بپردازند تا بدین ترتیب با فدا کردن اندکی پول به طور منظم در طول چند سال دارای پس­‌اندازی بزرگ شوند. گرچه ابزارها و برنامه‌­های عرضه­‌شده برای این سرویس غالباً ساده و رایگان هستند ولی اغلب یک هزینه اشتراک ماهیانه را در نظر می­‌گیرند. ولث‌­تک‌­های Stash و Acorns به‌طور شاخص این سرویس را ارائه می‌­دهند. علاوه بر سرویس‌­های فوق، ولث‌­تک‌­ها ابزارهای سرمایه­‌گذاری عمومی‌­تری را نیز در اختیار مشتریانشان قرار می‌دهند، همانند ایجاد دسترسی به شبکه‌­های متخصصین سرمایه‌­گذاری و یا متمرکز ساختن ابزارهای مدیریت اوراق بهادار. InvestCloud نمونه­‌ای از ولث‌­تک­‌های ارائه‌­دهنده این خدمات است.

در ادامه تاثیر ولث‌­تک‌­ها را بر بستر مدیریت سرمایه و صنعت مشاوره مالی بررسی می­‌کنیم.

تاثیر ولث­‌تک‌­ها بر بستر مدیریت سرمایه و صنعت مشاوره مالی

با توسعه ولث­‌تک‌­ها در سال‌­های اخیر، به طور عمومی، نظام مالی و به طور خاص مدیریت سرمایه تغییرات زیادی را به همراه داشته است. امروزه با رشد داده‌­های انبوه و جایگاه هوش مصنوعی، راه‌حل‌­ها و بسترهای نرم‌­افزاری جایگزین کاراتر و مقرون‌­به‌­صرفه­‌تری نسبت به شرکت‌­های سنتی مدیریت سرمایه می‌­­باشند. به همین ­دلیل بسیاری از بانک‌­ها و شرکت‌­های بزرگ به تولید ابزارهای اختصاصی خود پرداخته و یا با همکاری کسب‌­وکارهای فین‌­تک به توسعه‌­ی آن‌­ها پرداخته‌­اند.

با این حال، ولث‌­تک‌­ها بدون نیروی انسانی در میان مشتریان خصوصاً مشتریان با ثروت قابل سرمایه‌گذاری بالا (HNWIs) محدودیت‌هایی دارند. نکته مهم در کسب‌­وکار مشاوره‌­های مالی، شخصی‌­سازی است چرا که احساس ناامنی در میان مشتریان همواره وجود دارد و کیفیتی است که هنوز هیچ ابزاری بدون واسطه­‌ی انسانی موفق به کسب آن نشده است. باید در نظر داشت که دیگر تخصص فنی به تنهایی برای جذب و نگهداری مشتریان مشاوره­‌های ثروت کافی نیست و باید با درک وجه­‌تمایزهای میان مزایای تکنولوژی و مزایای نیروی انسانی به توسعه راهکارهای مدیریت ثروت پرداخت؛ امری که ولث­‌تک‌­ها درحال اجرای آن می­‌باشند.

با توجه به تغییراتی که ولث­‌تک‌­ها در صنعت مدیریت ثروت به همراه آورده‌اند، مطمئناً نوآوری­‌های شگرفی پیش رو خواهد بود که زمینه را برای جایگزینی کامل ولث­‌تک‌­ها با مشاوران مالی فراهم می‌کند ولی زمان دقیق آن قابل پیش­گویی نیست. آن­‌چه که ولث‌­تک‌­ها باید در اولویت قراردهند نکاتی از قبیل تامین امنیت، توسعه ابزارهای تجزیه و تحلیل (و پیش­بینی)، ارتقاء محصولات و خدمات براساس رفتار و نیاز مشتری، توسعه زیرساخت­‌هایی مانند رایانش ابری، بلاک‌چین و محاسبات کوآنتوم و … می­‌باشد تا با مدیریت و پردازش حجم عظیم داده‌­ها و ارتقاء تصمیم‌­گیری­‌ها به یک رشد پایدار دست یابند.

نتیجه‌­گیری

ولث­‌تک‌­ها موجب تغییر در نحوه مدیریت ثروت توسط مشاوران مالی و مشتریان شده­‌اند که فرصت‌­ها و نیز چالش‌هایی را به همراه دارند. برای استارت­‌آپ‌­های ولث‌­تک این به معنای دستیابی به ایده‌­های نو در به کارگیری تکنولوژی است در حالی­که امنیت داده‌­ها، تحلیل پیش­بینی‌­ها و … را نیز لحاظ کنند. همچنین ولث‌­تک‌­ها برای ارائه‌­دهندگان مشاوره­‌های مالی نیز این امکان را فراهم می‌­کنند تا به ارائه ارزش­‌هایی نوین و فراتر از قابلیت‌­های قبلی بپردازند.

منبع:

“Forbes Media LLC,2019”, The Future of Wealthtech.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *